dimarts, 22 de juliol de 2008

He anat al súper

quan he arribat a Castelldefels.

Volia poqueta cosa així que m'he decidit per anar al Caprabo.
És un supermercat que té els preus alts a no ser que només agafis les ofertes i tot i així ... He comprat unes bosses ja preparades per fer amanida i una capseta amb barretes de cereals per portar-les a la feina. No he volgut mirar la marca, només m'he deixat guiar per el preu més barat tot pensant que si no m'agradava no en compraria mai més i ja està.
A la noia que m'ha cobrat només l'he dit "bona tarda i què li dec" i m'ha contestat "¿me lo puede repetir que no he entendido nada? llavors he recordat que fa dies vàren trucar-me d'una empresa d'aquestes d'opinió per fer-me una enquesta sobre el tracte que rebia del personal de Caprabo. Vaig contestar favorablement a tot tret de la catalanitat argumentant que:
Malgrat que sempre han publicitat que és una empresa catalana (suposo perque paguen els impostos a Catalunya) i que la retolació de dins dels supermercats està tota en català i la propaganda també, el català s'acaba en el moment que t'has de dirigir a alguna dependenta o caixera (no hi ha dependents ni caixers) És més, la majoria d'empleades no l'entenen tot i que és "requisit indispensable per optar a un lloc de treball"
Les noies estrangeres no s'esforcen gens ja que en castellà s'entenen amb tothom i les nascudes a Catalunya que ténen contractades no puc creure'm que cap sàpiga català tot i haver estat escolaritzades en plena inmersió lingüística.
La senyora de l'enquesta em va dir que "era molt extrany que em passés això, ja que tots els empleats i empleades de Caprabo-Catalunya tenien l'obligació de parlar en català i que obriria un full d'incidència" Apa que jo m'ho crec!!!
A la pregunta de si tenien ordre de dirigir-se al cliente PRIMER EN CATALÀ, va dir-me que no, això no, que estan obligats a obrir conversa en castellà. Per tant nosaltres que estem tan acostumats a canviar d'idioma inmediatament fomentem la desaparició del català i que no podem donar les culpes a ningú més.
Volia queixar-me d'ells i resulta que la culpa és meva per no insistir en parlar en català :(
A l'arribar a casa m'adono que els dos productes que he comprat són de la marca blanca Eroski i que aquesta empresa va comprar Caprabo fa temps tot mantenint la marca i també observo que aquesta empresa del País Vasc comercialitza els seus productes retolant-los amb els quatre idiomes de l'estat espanyol, castellà, euskera, català i gallec per aquest ordre.
Què voleu que us digui? Els productes no els he tastat però m'ha fet il·lusió deixar de veure només la descripció en castellà i portuguès.

3 comentaris:

peretor ha dit...

Está clar que si a Catalunya hi ha una llengúa que estigui en regressió i si m'apures fins i tot en perill a llarg termini, és el català.
Per aquest motiu penso que els catalans hem de ser una mica proactius en la promoció de l'ús social de la nostra llengüa.
Crec que s'ha de respectar totes les llengües de l'estat espanyol, però si amb alguna tenim obligació moral és amb la de casa nostra.
Per tant, vull felicitar-te per la teva actitut envers al català. Amb gent com tu, Catalunya val la pena !.

Francesc ha dit...

No et pots imaginar com són per València les coses en matèria lingüística. Ací, als catalanoparlants volen fer-nos estrangers a casa nostra. Salutacions.

Miquel Casellas ha dit...

Molt bé per la iniciativa. Crec que ara amb la nova marca han baixat una mica els preus.